Kotisivut on mahdollista hankkia yritykselle monella eri tapaa tai ne voi tehdä itse. Toimiva kokonaisuus jää kuitenkin helposti toteutumatta, jos kaikkea oleellista ei ota huomioon suunnitteluvaiheesta lähtien. Pahimmassa tapauksessa yrityksen kotisivujen rakentaminen jää pelkäksi kulueräksi, eivätkä sivut palvele haluttua kohderyhmää tai tuota toivottua tulosta. 

Hyvällä suunnittelulla varmistat sen, että kotisivusi toimivat sujuvasti, ne ovat turvalliset ja sisällöltään hyödylliset, hakukoneystävällisyyttä unohtamatta. Kaikilla kotisivuilla on yksi yhteinen tarkoitus – tulla löydetyksi verkossa. Listasimme 5 neuvoa, joiden avulla suunnittelet yritykselle tavoitettasi tukevat ja asiakkaitasi parhaalla mahdollisella tavalla palvelevat kotisivut.

1. Mikä on kotisivujen tavoite?

Jotta päästään alkuun, on tärkeää miettiä miksi teet kotisivut yrityksellesi. Onko tarkoituksena saada kävijä ottamaan yhteyttä, tekemään ostos verkkosivujen kautta, vai ohjataanko yrityksen kotisivuilla vieraileva henkilö tulemaan paikan päälle kivijalkamyymälään? 

Kun tavoite on selkeä, kannattaa miettiä kenelle verkkosivut tehdään. Mikä on kohderyhmäsi, ja minkälaisia asioita he todennäköisesti sivuilla kaipaavat? Mitkä asiat tekevät kotisivuistasi mahdollisimman käyttäjäystävälliset ja tukevat samalla koko asiakaspolkua? 

Kotisivuilta on hyvä löytyä vähintäänkin yrityksen esittely, palvelut ja yhteystiedot. Sivujen navigoinnin tulisi olla selkeä ja helppokäyttöinen – oli laite mikä tahansa. Jotta kotisivusi tuo lisäarvoa ja hyötyä niin asiakkaille, kuin hakukoneelle, on sisältöön myös panostettava. Tästä lisää hieman myöhemmin.

2. Sopiva julkaisualusta sivuston tekniseen toteutukseen

Jotta kotisivut saadaan konkreettisesti tehtyä ja teknisesti toteutettua, on valittava alusta, jolle sivut luodaan. Julkaisualustoja riittää ja kotisivuja ensimmäistä kertaa tekevä voi jäädä helposti jumiin, kun vaihtoehdoista pitäisi valita se sopivin. Yrityksen kotisivut kannattaa tehdä tunnetulle ja toimivalle julkaisualustalle. WordPress on asennusten lukumäärässä mitattuna maailman suosituin www-sivustojen julkaisujärjestelmä. Kaikista maailman verkkosivuista yli 40% on toteutettu WordPressillä. Se sopii alustaksi niin pienempään, kuin laajempaan tarkoitukseen, eikä sen käyttöönotto tai peruskäyttö edellytä laajaa teknistä osaamista. Louhi suositteleekin WordPressiä yrityksen kotisivujen julkaisualustaksi. 

Julkaisualustan lisäksi tarvitset paikan, johon kotisivut tallennetaan: webhotellin. Käytännössä vuokraat siis tallennustilan sivuillesi. Webhotellin avulla ylläpidät kotisivujasi, sekä sähköpostejasi yhdestä paikasta. Mikäli webhotelli ei ole käsitteenä ennestään tuttu, kannattaa palvelu hankkia sellaiselta yritykseltä, josta löytyy hyvä asiakaspalvelu ja asiantuntijuus. Louhelta saat aina suomenkielisen asiakaspalvelun ja teknisen tuen käyttöösi – valitsitpa minkä tahansa vaihtoehdon webhotellipaketeistamme.

3. Mikä on yrityksesi nimi verkossa?

Julkaisualusta? Check! Webhotelli? Check! No mistä se www-osoite sitten tulee? Kotisivujen yksilöllinen osoite määräytyy sen mukaan, mikä on yrityksesi nimi verkossa. Virallisemmin domain eli verkkotunnus muodostuu usein yrityksen nimestä ja tunnuksen päätteestä. Louhen verkkotunnus on louhi.fi. 

Verkkotunnus kannattaa valita huolella: se on koko yrityksesi verkkoidentiteetti. Oikein valittu verkkotunnus helpottaa merkittävästi sivuston löydettävyyttä ja siten lisää kävijöiden määrää. Tunnuksen alle liitetään useimmissa tapauksissa yrityksesi verkkosivustot ja sähköposti, mutta ohjaus voi tapahtua myös yrityksesi sisäisiin tai ulkoisiin järjestelmiin. 

Verkkotunnus voi olla esimerkiksi .fi, .com, .net., org., .info tai .eu päätteinen. Voit helposti selvittää, onko haluamasi verkkotunnus jo käytössä syöttämällä sen Louhen verkkotunnushakuun. Verkkotunnuspäätteitä on vanhojen tuttujen  lisäksi tullut paljon muitakin, kuten esimerkiksi .pro, .guru tai .business, jotka voivat sopia juuri sinun yrityksellesi. 

Toinen asia, joka kannattaa ottaa huomioon, on brändin suojaaminen varaamalla useampia verkkotunnuksia eri päätteillä, jotta esimerkiksi kilpailija ei voi rekisteröidä samaa tunnusta mutta eri päätteellä. Esimerkiksi me Louhella olemme varautuneet tähän ja varanneet myös louhi.com, louhi.net ja louhi.pro verkkotunnukset. Jos et ole varma, mitkä verkkotunnukset yrityksesi kannattaa valita, me autamme kyllä!

4. Sisältö on kuningas

Kerrataanpa tilanne tähän asti – tavoite ja asiakaspolku on nyt mietittynä, julkaisualusta valittuna, webhotelli ja verkkotunnus ovat molemmat myös yliviivattu tehtävälistalta. On aika siirtyä kotisivujen kuninkaaseen: sisältöön. Sisältö on monestakin syystä tärkeässä roolissa, kun puhutaan yrityksen nettisivuista. Sisältö tuo parhaimmassa tapauksessa hyötyä ja lisäarvoa asiakkaillesi, ja tarjoaa samalla korkeamman sijoituksen hakukoneiden tuloksissa – tämä puolestaan auttaa käyttäjiä löytämään sivustolle ja lisää liikennettä.

Vaikka yrityksen oma äänensävy, persoona ja tyyli saavat totta kai näkyä sivujen sisällössä, on kuitenkin hyvä pohtia minkälaisia hakusanoja kohderyhmäsi käyttää, kun he hakevat netistä tietoa tai etsivät sopivaa palvelua. Ottamalla näitä sanoja mukaan sisältöihin, voit saada täysin orgaanisesti lisää näkyvyyttä yrityksesi kotisivuille. 

Hyödyllistä sisältöä luot helposti panostamalla palveluiden ja tuotteiden kuvauksiin, ottamalla sopivia avainsanoja mukaan yrityksen esittelyyn tai kirjoittamalla blogitekstejä. Sisältöihin kannattaa mahdollisuuksien mukaan tehdä linkityksiä eli aivan kuten tässäkin kirjoituksessa, tekstin sekaan on hyvä lisätä relevantteja linkkejä kotisivujesi muihin osioihin. Näin saat verkkosivuilla vierailevan viettämään enemmän aikaa kotisivuillasi, joka jo itsessään nostaa sivujen näkyvyyttä hakutuloksissa. Linkitys ja helppo navigointi sivuilla parantaa myös käyttökokemusta.

5. Kotisivut eivät ole koskaan lopullisesti valmiit

Nettisivut on saatu valmiiksi ja ne on onnistuneesti julkaistu – työ on siis tehty! Tai sitten ei. Jotta yrityksen kotisivut ovat myös tulevaisuudessa hakukoneystävälliset ja asiakkaitasi palvelevat, tulee niitä päivittää säännöllisesti. Monet julkaisualustat, kuten WordPress, ilmoittavat automaattisesti järjestelmän vaatimista päivityksistä. Mikäli omia resursseja päivitykseen ja ylläpitoon ei löydy, voit myös helposti tilata WordPress-ylläpidon palveluna, jolloin teemme kriittiset päivitykset ja SEO -raportoinnin puolestasi. 

Nyt saatat pohtia, että mikä ihmeen SEO? SEO tulee sanoista ”search engine optimization”, eli suomeksi hakukoneoptimointi. Hakukoneoptimointi tarkoittaa toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan verkkosivujen näkyvyyttä ja nostamaan sijoituksia hakukoneiden tuloksissa. 

Järjestelmäpäivityksen lisäksi sivujen sisällön tulee olla myös ajan tasalla. Huolehdi siitä, että yrityksen palvelut, aukioloajat, yhteystiedot, blogi, esittely – kaikki sisältö, joka kotisivuilta löytyy – on päivitetty tähän päivään. Vanhentunut tieto laskee hakukonenäkyvyyttä ja vähentää asiakkaiden luottamusta.

Päivittämistä on helppo tehostaa ottamalla kotisivut mukaan kaikkeen markkinointiin. Sivuston tulisi olla osana yrityksen markkinointistrategiaa siinä missä uutiskirje, sosiaalinen media tai mikä tahansa muu yrityksen markkinointikanava. 

Kotisivujen suunnittelu pähkinänkuoressa

Lopuksi vielä lyhyt kertaus koko prosessista:

  1. Määritä tavoite sivuillesi 
  2. Valitse oikeat työkalut – julkaisujärjestelmä ja webhotelli
  3. Hanki brändiä vahvistava verkkotunnus ja suojaa se
  4. Tuota tavoitettasi tukevaa sisältöä
  5. Kehitä ja optimoi 

Jos kaipaat asiantuntevaa tukea sivujen suunnitteluun, olemme koonneet listan luotettavista nettisivujen suunnitteluun ja rakennukseen erikoistuneista kumppaneista Kotisivupalveluumme. Lisää vinkkejä sivustoihin liittyen löydät muista blogikirjoituksistamme sekä somekanavistamme!

Tarvitsetko apua verkkotunnuksen, webhotellin tai julkaisualustan valintaan? Ota yhteyttä, me autamme.