Yrityksen liiketoiminnan kasvattaminen on lähtökohtaisesti aina hieno asia. Yritys kasvaa, joten yritys voi rekrytoida lisää henkilöstöä, tehdä isompia projekteja ja panostaa uusiin liiketoiminta-alueisiin.

Ikävä kyllä kasvamiseen tuntuu kuuluvan olennaisesti kasvukivut, ja jostain syystä kasvusta syntyneitä kipuja yritetään korjata usein vasta aivan liian myöhään. Tässä artikkelissa pyrin jakamaan mitä kasvukipuja toimistot voivat kohdata skaalauksessaan, ja miten niihin voi varautua.

Oma taustani ja oma verkostoni on hyvin pitkälti koostunut WordPress-osaajista, ja suurin osa heistä työskentelee joko freelancerina tai ovat palkattuna toimistoon devaamaan. Hyvin harvassa ovat ne toimijat, jotka ovat pystyneet aloittamaan liiketoiminnan kasvattamisen heti terveesti.

Millaista on WordPress-toimiston terve kasvu?

Näen terveen kasvun koostuvan mm. seuraavista osa-alueista:

1. Hallittua ja strategiasta johdettua

Arjessa on helppo unohtaa strategiapäivänä esitellyt materiaalit, kun vastaan tulee aivan mielettömän seksikäs once-in-a-lifetime projekti, mihin toimisto pääsee antamaan tarjouksen. Ennen kuin käydään keskustelu projektitiimin kanssa kyvykkyyksistä, on hyvin tärkeää pohjata potentiaalista asiakastarinaa strategiaan:

Onko tämä projekti sellainen, mikä vie meitä eteenpäin valitussa suunnassa?
Onko tämä tuleva projekti sellainen mitä haluamme tehdä jatkossakin?

On myös helppo hallita yhtä-kahta projektia vielä varsin helposti, mutta kun liiketoiminta kasvaa ja projektien, työntekijöiden ja asiakkuuksien määrä on moninkertainen, on yksinkertaisesti helppo tiputella palloja käsistä. Ollaan kuitenkin ihmisiä.

Määrittele vielä vielä vielä tarkemmin missä olette erinomaisia ja missä haluatte kehittyä vielä paremmiksi. “Laadukkaiden WordPress-sivustojen rakentaminen”, ei vielä kerro juuri mitään. Tapoja tehdä on monia, joten päätä sopivin ja tule siinä erinomaiseksi.

2. Kasvu ei tapahdu tekijöiden selkänahasta & aikaa jää kehitykseen

Tyypillinen perisynti mitä melkein missä tahansa palveluliiketoiminnassa on nähtävissä, liittyy asiantuntijoiden venymiseen. Devaaja/designer/copywriter/tai vastaava asiantuntija voi joutua tiukan paikan tullessa kirimään ajallisesti, ja helpoin tapa joustaa on lupautua vääntämään vähän ekstraa tai vaikkapa siirtää ns. “turhat” hommat seuraavalle viikolle, kuten arjessa merkityksettömältä pakkopullalta tuntuvat tietoturvapäivitykset – jotka ei siis todellakaan ole turhia hommia.

Jos haluatte, että toimiston kasvu tapahtuu vielä vuosien ajan, on syytä pohtia miten sitä bensaa säännöstellään. Terve kasvu syntyy kun työ on mielekästä, tekijät ei ole jatkuvassa kierteessä ja pystyvät myös käydä välillä jopa inspiroitumassa omista toteutetuista töistä.

Rakenna kulttuuriin rajoja, ja pyri minimoimaan manuaaliset toistuvat toimenpiteet. Esimerkiksi, perjantaisin ei pusketa sivustoja pihalle, ja tiistaisin hoidetaan lisäosapäivitykset automaatiolla, minkä jälkeen palvelu toimittaa kuvakaappaukset kehittäjille muutoksista.

3. Perustuu jaettuihin ja kehitettäviin toimintamalleihin

Kun toimistot myy asiakkailleen henkilökohtaista osaamista, on helppo tuotteistaa yhtiön palvelut teknisisesti kyvykkäimmän tekijän taakse. Tässä kuitenkin piilee iso riski, sillä teknisesti kyvykkäin tekijä ei varmasti ole kaikissa myydyissä projekteissa mukana.

Opi siis rakentamaan toimintamallit ja prosessit niin, että kehitätte yhdessä toimintatapoja tiimissä, jaatte projekteissa löytyneitä oppeja ja sitä kautta parannatte koko henkilöstön kyvykkyyksiä.

Rakentakaa tiimin kanssa ylläpidetty Starter-teema taustalle, minkä kehitystä johtaa henkilö, kenelle on annettu siihen aikaa. Vaihtelun ja lisäajatusten vuoksi, product owner-rooliin valittua henkilöä on myös hyvä vaihdella tasaisesti.

Miten Wonsta liittyy tähän kaikkeen?

Olen ollut mukana perustamassa toimistoja, ja olen ollut näkemässä usean toimiston epäonnistuvan edellisissä asioissa. Olen laskenut kun tuhansia euroja on valunut hukkaan, koska tiedonsiirtoputki devaajalta laskuttajalle ei ole ollut hallussa, ja olen nähnyt burnoutteja kilttien ihmisten ja toimintamallien puutteen myötä.

Kaiken tämän takia perustimme Wonstan.

Tarjoamme toimistoille ja freelancereille selkärankaa terveelle kasvulle. Työkaluja, minkä avulla toimiston johto pysyy paremmin kärryillä missä mennään projektien statuksen ja asiakkuuksien osalta, tai minkä avulla kehittäjät voivat rakentaa mm. tehokkaita vakioituja peruspohjia mistä lähteä toteuttamaan seuraavaa sivustoprojektia.

Lisäksi halusimme varmistaa sen, että asiakkaillamme on mahdollisuus käyttää samaa teknistä alustaa niin vaatimattomampien, kuin myös palvelinkapasiteeltiltaan vaativien sivustojen toteutukseen. Tämän takia päädyimme rakentamaan teknisen infrastruktuurin Google Cloudin Kubernetes Enginen päälle, joka muuttaa tapaa miten ajatellaan hosting-ratkaisuista skaalautuvuusmahdollisuuksien myötä.

Keskitymme tällä hetkellä tuotteessa seuraaviin osa-alueisiin:

  1. Verkkosivustojen helppo hallittavuus
    Voit massana ajaa erilaisia toimenpiteitä sivustolle, kuten lisäosien asentaminen, päivitykset ja backupit. Rakennamme myös parhaillaan ajastettuja toimintoja, minkä avulla voit automatisoida sivustohallinnan osia.
  2. Verkkosivusto-templatet / pohjat
    Voit luoda pohjasivustoja, jotka toimivat sivustoprojektien lähtökohtana. Kuten autoalan verkkokauppa WooCommercelle, mikä sisältää jo hyväksi tunnistetun teeman ja tyypillisimmät lisäosat.
  3. Uudet projektimahdollisuudet & osaavien tekijöiden löytäminen
    Merkittävin haaste mitä freelancereiden tai toimistojen kanssa olen käynyt keskusteluja, on liittynyt ikuisuusbalanssiin: asiakasprojektit vs. henkilöstöresurssit. Tämän takia päätimme, että Wonstan rakentamassa ekosysteemissä käyttäjät pystyvät 1. Löytämään uusia projekteja käyttäen toteutettuja sivustoja tapana validoida osaaminen, ja 2. Löytämään sopivimmat yhteistyökumppaneita toteuttaakseen projekteja.

Meidän työ on vasta monella tapaa alussa ja ollaan asetettu kunnianhimoiset tavoitteet. Onneksi emme tee tätä yksin, vaan yhdessä kumppaneidemme kanssa.

Tavoitteenamme on auttaa Wonstan käyttäjiä menestymään WordPress-liiketoiminnoissaan ja kasvamaan kohti tavoitteita mahdollisimman kivuttomasti, ja tällä tavalla saamme kasvaa samassa itsekkin.

Louhi valitsi Wonstan ratkaisuksi seuraavan sukupolven hosting-ratkaisulle. Yhteistyöstä syntyi Louhi PRO-konsepti. Lue lisää louhi.fi/louhi-pro/

Julius Aho on digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin ammattilainen. Hän on kokenut devaaja, joka on ollut mukana rakentamassa WordPress-verkkosivustoja yli 200 suomalaiselle yritykselle 10-vuotisen kehittäjäuransa aikana. Julius suhtautuu intohimoisesti web-teknologioihin ja growth-hacking menetelmiin.

Julius on kansainvälisille markkinoille matkalla olevan Wonsta.io -palvelun perustaja ja pääsuunnittelija.