Verkkosivuprojektiin liittyy aina paljon suunnittelua ja valintoja. Sivuston rakenteen, toiminnallisuuden ja sisällön lisäksi tulee valita hosting-palvelu ja mieleenpainuva, löydettävä domain eli verkkotunnus. Webhotelli on jaetulla palvelimella toteutettu www-sivujen julkaisuun tarkoitettu palvelintila – tästä nimi ‘webhotelli’. Jaetulla palvelimella toteutettu ratkaisu tekee palvelusta erittäin kustannustehokkaan, helppokäyttöisen ja nopeasti käyttöönotettavan. Vaikka oman palvelimen ratkaisut takaavat käyttöresurssit bisneskriittisille sivustoille, riittää webhotellin kapasiteetti useimpiin tarpeisiin. Webhotelli onkin hyvä lähtökohta sivuston alustaksi, kun liiketoimintaa aloitellaan.

Monissa tapauksissa ja varsinkin jos olet toteuttamassa yrityksen ensimmäistä sivustoa, sivuston rakentaa sinulle digimarkkinointitoimisto etkä tee sitä itse. Silloinkin sinun on hyvä olla mukana tekemässä webhotellin valintaa ja tietää kuka sen toimittaa. Varmista myös, että domain on rekisteröity yhtiösi nimiin. Näin pääset myöhemminkin tekemään tarvittavia muutoksia webhotelliin liiketoimintasi kehittyessä. 

Tärkeimmät webhotellin valinnassa huomioitavat asiat ovat

  • oikea kapasiteetti suhteessa sivuston liikenteeseen ja kokoon
  • tietoturva
  • tuki muutos- ja häiriötilanteissa sekä
  • kustannustehokkuus.

Ensimmäinen askel on tehdä hyvä suunnittelutyö

Webhotellia valittaessa on hyvä huomioida ainakin arvioitu sivustoliikenne, tarvittava levytilan määrä ja tietokantatuki. Moniin webhotelleihin kuuluu myös sähköpostipalvelu. Mieti montako sähköpostilaatikko tarvitset ja haluatko käyttää jotain toista ratkaisua kuten G Suite. Mieti jo sivuston suunnitteluvaiheessa sivuston erityisvaatimukset esimerkiksi alustan suhteen. Tiettyä sivustoalustaa käytettäessä (esimerkiksi WordPress) on tärkeä huomioida webhotellin eli hosting-palvelun sopivuus juuri tälle alustalle. Luonnollisesti myös budjetti saattaa asettaa raameja webhotellin valintaan.

Suunnittelulla varmistat, että kaikki toimii ja sivustosi on riittävän nopea. Nopeus on tärkeää sekä asiakaskokemuksen että hakukonenäkyvyyden kannalta. Kapasiteettia pitää olla siis riittävästi, mutta toisaalta ei kannata maksaa turhasta.

Huomioi tietoturva 

Tietoturvallisuus on nykyään tärkeässä asemassa jokaista sivustoa, oli sivuilla sitten verkkokauppaa tai ei. Tyypillisesti webhotellin tarjoaja vastaa palvelintason tietoturvasta ja päivityksistä, joten sivuston ylläpitäjänä sinun tulee lähtökohtaisesti huolehtia itse sivuston tietoturvasta sekä sisällönhallintajärjestelmän päivityksistä. Webhotellia valitessa on hyvä huomioida tietoturvaominaisuudet ja mahdollisuudet, sekä varmistaa, tarjoaako palveluntarjoaja esimerkiksi sivuston automaattista varmuuskopiointia, automaattisia päivityksiä sekä muita päivitys- ja siirtopalveluita. SSL-sertifikaatin mahdollisuus ja asennus on myös erittäin tärkeää, jopa välttämätöntä Sen käyttö parantaa osaltaan myös hakukonenäkyvyyttä.

Mahdollisuus lisäpalveluille ja muutoksille

Tarpeilla on tapana muuttua ja sivustoilla on tapana kasvaa muutosten ja organisaation tai palvelutarjonnan kasvun mukana. Palveluntarjoajaa valitessa on aina hyvä huomioida lisäpalvelujen laajuus ja mahdollisuus kasvattaa omaa sivustoaan, kävijävolyymeita, sähköpostilaatikoiden määrää, kapasiteettia, lisätä alidomaineja ja niin edelleen. Teknisesti webhotellipakettia päivitetään ensisijaisesti levytilatarpeen myötä. Muita syitä päivitykselle saattaa olla tarve lisätä webhotelliin esimerkiksi WordPressin vaatima tietokantatuki tai tarve paketin muille teknisille lisäominaisuuksille, kuten ilmaiselle SSL-sertifikaatille.

Muutosten tekemistä helpottaa, jos palveluitaan voi hallita itsepalvelukonsolin kautta. Siksi on tärkeää niissäkin tilanteissa, joissa sivuston rakentaa sinulle markkinointitoimisto, että tiedät missä webhotellisi pyörii ja sinulla on tarvittavat tunnukset sen hallinnointiin. 

Asiakaspalvelua omalla kielellä

Palveluntarjoajaa valitessa on hyvä tarkistaa myös, millä kielillä saa asiakaspalvelua ja apua mahdollisiin tukipyyntöihin. Yllättävien tilanteiden ja tarpeiden varalta on hyvä tietää, että apua on tarjolla suomeksi niin puhelimitse kuin sähköisesti. 

Mikäli ei ole kehittäjä, eikä ole tutkinut nettipalvelutarjontaa suuresti, voi webhotellin valintaa verrata vaikka normaalin hotellin valintaan – siihen liittyy lopulta samantyylisiä elementtejä: montako vierasta huoneeseen pitää mahtua, turvallisuus, asiakaspalvelun ajat ja kieli, hinta-laatusuhde ja mahdollisuus lisäpalveluille. Meillä Louhella lisäpalvelu tarkoittaa toki huonepalvelun sijaan laajoja nettipalveluita ja näppäriä toimisto-ohjelmia asiantuntevalla tuella!

Tutustu webhotelleihimme