Usein kysyttyä 2018-05-28T12:56:21+00:00

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Olemme koonneet tälle sivulle kysymyksiä, joita meiltä usein kysytään. Tarkistathan ensin, löytyisikö vastaus kysymykseesi alta. Voit valita ensin aihealueen, jota kysymyksesi koskee.

Aiheet ja kysymykset

En osaa arvioida kotisivujeni kävijämäärää 2018-02-16T15:17:50+00:00

Silloin kannattaa valita Webhotelli Perus. Se on suosituin hotellimme eikä tuhannet asiakkaat ole väärässä! Jos webhotelli osoittautuu tarkoitukseen sopimattomaksi, voit aina vaihtaa sitä ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

Webhotellin kasvatus ei aiheuta katkoksia palveluiden toimintaan.

Haluan käyttööni sähköpostin, en kotisivuja 2018-02-16T15:10:25+00:00

Voit tilata webhotellin myös pelkästään sähköpostipalvelua varten. Valitse webhotelli, jossa on juuri sinulle sopiva määrä postilaatikoita. Valinnanvaraa on aina yhden sähköpostitilin webhotellista aina rajattoman määrän sähköpostitilejä sisältävään webhotelliin.

Louhelta löytyy valikoimista myös sähköpostipalveluita, jolloin saat käyttöösi sähköpostin ilman webhotellia.

Haluan myydä webhotelleja 2018-02-16T15:12:28+00:00

Haluat siis olla Louhen webhotellien jälleenmyyjä! Sehän sopii mainiosti.

Silloin oikea ratkaisu on jälleenmyydä webhotelleja, jotka tunnetaan nimellä Tukkuhotellit. Saat käyttöösi web-hallintaliittymän, jonka kautta jaat kapasiteetin luomiesi webhotellien kesken. Palvelua voit kasvattaa aina tarpeittesi mukaan.

Verkkotunnukset saat kätevästi kauttamme. Nimipalvelinpalvelut kuuluvat myymillesi webhotelleille ilman lisämaksua.

Tutustu jälleenmyytäviin hotelleihimme

Haluan paikan kuvagallerialle ja/tai foorumille 2018-02-16T15:13:45+00:00

Webhotellin valinta riippuu pitkälti kuinka paljon tilaa hotelliin tallennettavat tiedostot vievät ja kuinka paljon sivulla on liikennettä.

Kannattaa arvioida määrä hieman yläkanttiin, jottei tila lopu kesken ja hotelli toimii tavallista suuremmissakin kävijämäärissä.

Katkeaako palvelu automaattisesti sopimuskauden loputtua? 2018-02-16T15:37:34+00:00

Noin 1 kk ennen sopimuskauden päättymistä saat laskun uudesta sopimuskaudesta. Laskun maksamalla palvelut jatkuvat automaattisesti.

Kuka voi rekisteröidä .fi -verkkotunnuksen? 2018-02-16T12:51:00+00:00

Kaikki yritykset, yhteisöt ja yksityishenkilöt voivat rekisteröidä kotipaikasta riippumatta. Tarkista ennen rekisteröintiä tunnuksen lainmukaisuus ja varmista, että verkkotunnus ei loukkaa suojattua nimeä tai tavaramerkkiä. Lisätietoja löydät Viestintäviraston sivulta.

Maksaako asiakaspalveluun soittaminen? 2018-02-16T15:40:47+00:00

Asiakaspalveluun soittaminen ei maksa mitään.

Meneekö tietojani ulkopuolisille verkkotunnusta rekisteröidessäni? 2018-04-26T11:32:20+00:00

Kuten kaikilla muilla palveluntarjoajilla, menevät verkkotunnukselle merkityt yhteystiedot aina whois -rekisteriin. Whois -tiedot ovat aina lähtökohtaisesti julkisesti saatavilla, mutta joidenkin verkkotunnuspäätteiden kohdalla tiedot on mahdollista salata whois -suojauksen avulla. Louhelta saat whois -suojauksen lisäpalveluna. Maakohtaisille verkkotunnuksille ei whois -suojaa ole valitettavasti saatavilla (kuten .fi -verkkotunnus). Rekisteröijän tietoja luovutetaan myös rekisteritaholle, joka vaihtelee eri verkkotunnuspäätteiden perusteella.

Mikä on IP-osoite ja nimipalvelin? 2018-02-16T13:57:31+00:00

Tietokoneet tai palvelimet eivät kirjaimilla kirjoitettujen osoitteiden päälle ymmärrä mitään, vaan lukevat ainoastaan IP-osoitteita. IP-osoitteet ovat pisteellä erotettuja numerosarjoja, esim. 77.240.31.230.

Yhteisen ymmärryksen lisäämiseksi, ihmisen ja palvelimen väliin tarvitaan nimipalvelin (DNS eli Domain Name System), joka muuntaa nämä osoitteet tietokoneelle ymmärrettävään IP-osoitemuotoon ja meidän hyvin ymmärtämään kirjaimista koostuvaan verkko-osoitemuotoon.

Mikä on julkaisujärjestelmä (CMS)? 2018-02-16T14:00:00+00:00

Julkaisujärjestelmä (CMS) on yleisnimitys tietojärjestelmälle. Verkkosivustomaailmassa julkaisujärjestelmälla tarkoitetaan yleensä eräänlaista hallintapaneelia, joka tarjoaa helpon tavan hallita verkkosivuston sisältöä. Julkaisujärjestelmiä ovat mm. WordPress, Joomla, Drupal, Magento. Louhi suosittelee julkaisujärjestelmäksi WordPressiä.

Jotkin julkaisujärjestelmät kuten WordPress tai Joomla vaativat toimiakseen tietokannan ja sen pitää olla Webhotellissa ominaisuutena, jos haluaa julkaisujärjestelmää käyttää. Louhella webhotelleissa Perus, Rajaton ja Voima sisältävät tietokannan lisäksi Installatron -sovellusasentimen, jolla julkaisujärjestelmän asennus onnistuu muutamalla klikkauksella.

Mikä on rinnakkaisdomain /-verkkotunnus? 2018-02-16T13:58:30+00:00

Palveluidesi päädomainin lisäksi voit varata verkko-osoitteelle ns. rinnakkaisdomainin. Se on sama verkkotunnus, mutta eri päätteellä, esim. domain.fi, domain.net ja domain.com. Rinnakkaisena domainina voi toimia myös kokonaan toinen verkkotunnus.

Rinnakkaisen domainin voit esimerkiksi ohjata URL -ohjauksen avulla osoittamaan pääsivullesi. Esim. käyttäjän kirjoittaessa www.abc.net, meneekin käyttäjä osoitteeseen www.abc.fi. Rinnakkaisia domaineja voi käyttää myös sähköpostissa.

URL on osoitepalkissa näkyvä verkkosivun osoite.

Mikä on verkkotunnus eli domain? 2018-02-16T13:54:28+00:00

Verkkotunnus on osoitteesi Internetissä. Osoitteen alle rakentuu sinun koko verkkoidentiteettisi, joten se kannattaa valita huolella ja sen voi yleensä rekisteröidä itselle yhdestä vuodesta muutamaan vuoteen. Verkkotunnus ei sisällä vielä verkkosivustoja tai sähköpostia, joten nämä pitää tilata aina erikseen.

Mikä on Webhotelli? 2018-02-16T13:53:16+00:00

Webhotelli eli palvelintila on sinun oma (vuokra)tonttisi Internetissä. Webhotellissa voi sijaita sinun kotisivusi eli tiedostot, joista se muodostuu sekä kaikki sähköpostilaatikkosi. Nykypäivänä on hyvin suosittua käyttää Webhotellia pelkästään verkkosivustojen palvelinalustana ja sähköposteja varten käyttää pilvipalveluita kuten Google G Suite tai Office 365 (psst… meiltä saat nämä kaikki samalle laskulle).

Meidän Webhotellissa on cPanel käyttöliittymä, jolla sähköpostien ja kotisivutilan asetuksia sekä tietokantaa voi hallinnoida. Jos kotisivusi koostuvat vain tekstistä ja vähän tilaa vievistä kuvista, riittää teille hyvin suurella todennäköisyydellä pienikin Webhotelli. Tilan tarve kasvaa heti, jos sivut sisältävät paljon kuvia ja esim. videotiedostoja.

Milloin asiakaspalvelu on avoinna? 2018-02-16T15:46:53+00:00

Asiakaspalvelu on avoinna arkisin klo 8-19. Puhelimeen vastaamme numerossa 09 – 31 581 080 ja sähköpostia voi lähettää osoitteeseen asiakaspalvelu@louhi.fi.

Milloin webhotelli on käytössäni? 2018-02-16T15:21:43+00:00

Webhotelli on käytössä heti, kun järjestelmämme on vastaanottanut maksusuorituksen tilauksesta.

Mistä tiedän, että haluamani verkkotunnus on vapaana? 2018-02-16T12:51:36+00:00

Verkkotunnuksen vapaana olon pystyt tarkastamaan yleisistä whois -rekistereistä. Pystyt tekemään saman tarkastuksen myös kätevästi meidän verkkotunnushaun kautta. Jos haku ei tunnista haluamaasi verkkotunnuspäätettä, ota yhteys myyntiimme (myynti@louhi.fi). On hyvin mahdollista, että saamme päätteen sinulle tarjottua.

Mitä maksutapoja teillä on? 2018-02-16T15:35:47+00:00

Louhella voit maksaa verkkopankkimaksuilla, laskulla sekä luottokortilla.

Verkkopankkimaksu onnistuu seuraavien pankkien tunnuksilla: Osuuspankki, Nordea, Danske Bank, Tapiola-pankki, Ålandsbanken, Handelsbanken, S-pankki, Aktia, POP-pankki ja Säästöpankki.

Luottokorttimaksu onnistuu Visa, Visa Electron ja MasterCard -korteilla.

Mitä palveluita voin liittää verkkotunnukseeni? 2018-02-16T13:50:09+00:00

Verkkotunnuksen alle voit liittää mm. verkkosivuston tai sähköpostin. Laajemmin sanottuna tunnuksen alle voi liittää mitä tahansa. Oli kyse sitten uudelleenohjauksesta, asiakasjärjestelmästä tai kirjautumisosoitteista.

Mitä tarkoittaa .fi-verkkotunnuksen välittäjänvaihto- ja siirtoavain? 2018-02-16T16:54:04+00:00

Vuonna 2016 voimaan astuneen uuden .fi -verkkotunnuslainsäädännön jälkeen poistuivat vanhat valtuutusavaimet kokonaan pois käytöstä. Valtuutusavaimien tilalle tulivat välittäjänvaihtoavain ja siirtoavain.

Välittäjänvaihtoavaimella vaihdetaan vain verkkotunnusta hallinnoiva taho eli välittäjä. Jos verkkotunnus halutaan siirtää toiselle välittäjälle, voi nykyinen välittäjä generoida välittäjänvaihtoavaimen. Avaimet ovat voimassa vain kuukauden sen generoinnin jälkeen eli näitä ei kannata pyytää säilöntätarkoituksessa.

Siirtoavaimella vaihdetaan verkkotunnuksen omistaja. Siirtoavain toimitetaan aina verkkotunnukselle merkittyyn sähköpostiosoitteeseen. Siirtopyynnön saatuaan verkkotunnusvälittäjä:

  • varmistaa, että pyytäjällä on oikeus siirtää verkkotunnus
  • lähettää verkkotunnuksen siirtoavaimen verkkotunnuksen käyttäjälle näkemättä avainkoodin sisältöä
  • siirtää verkkotunnuksen käyttäjältä toiselle, kun siirtoavain on toimitettu välittäjälle
Mitä verkkotunnuksia Louhelta voi tilata? 2018-02-16T14:21:52+00:00

Meiltä löytyy yleisimpien verkkotunnusten kuten .fi, .com, .org, .net lisäksi myös erikoisempia päätteitä. Voit tarkastaa verkkotunnuksesi saatavuuden kätevästi verkkokauppamme verkkotunnushaun kautta.

Jos haku ei tunnista haluamaasi verkkotunnuspäätettä, ota yhteys myyntiimme (myynti@louhi.fi). On hyvin mahdollista, että saamme päätteen sinulle tarjottua!

Mitä webhotellin SSL-sertifikaatin hintaan sisältyy? 2018-02-16T15:22:45+00:00

Vuosihintaan kuuluu asennus ja oma IP-osoite.

Miten perustan kotisivut? 1. Hanki webhotelli. 2018-02-16T14:06:13+00:00

Webhotelli eli palvelintila on sinun oma (vuokra)tonttisi Internetissä. Webhotellissa voi sijaita sinun kotisivusi eli tiedostot, joista se muodostuu sekä kaikki sähköpostilaatikkosi. Nykypäivänä on hyvin suosittua käyttää Webhotellia pelkästään verkkosivustojen palvelinalustana ja sähköposteja varten käyttää pilvipalveluita kuten Google G Suite tai Office 365 (psst… meiltä saat nämä kaikki samalle laskulle).

Louhen Webhotelleissa on cPanel-käyttöliittymä, jolla sähköpostien ja kotisivutilan asetuksia sekä tietokantaa voi hallinnoida helposti. Jos kotisivusi koostuvat vain tekstistä ja vähän tilaa vievistä kuvista, riittää sinulle hyvin suurella todennäköisyydellä pienikin Webhotelli. Tilan tarve kasvaa heti, jos sivut sisältävät paljon kuvia ja esim. videotiedostoja.

Miten perustan kotisivut? 2. Hanki verkkotunnus. 2018-02-16T14:07:33+00:00

Verkkotunnus on osoitteesi Internetissä. Osoitteen alle rakentuu sinun koko verkkoidentiteettisi, joten se kannattaa valita huolella ja sen voi yleensä rekisteröidä itselle yhdestä vuodesta muutamaan vuoteen.

Verkkotunnuksen rekisteröinnin jälkeen voit ohjata tämän haluamiisi palveluihin. Kun hankit verkkotunnuksen Webhotellin yhteydessä, hoituu ohjaus kätevästi automatiikalla. Muussa tapauksessa ohjaus täytyy tehdä erikseen. Jos domain on hankittu toiselta palveluntarjoajalla, voit ohjauksen tehdä nykyisen palveluntarjoajan järjestelmästä.

Toinen vaihtoehto on vaihtaa nykyiset nimipalvelimet Louhen nimipalvelimiin, jolloin hallinta tapahtuu meidän järjestelmän kautta. Louhen nimipalvelimet ovat dns1.louhi.net, dns2.louhi.net ja dns3.louhi.fi.

Miten perustan kotisivut? 3. Valmista kotisivut 2018-05-09T13:10:05+00:00

Kotisivut voit kirjoittaa itse HTML:lla tai käyttäen julkaisujärjestelmää. Suosituin tapa verkkosivustojen tekoon on käyttää WordPress-julkaisujärjestelmää, jonka asennus onnistuu muutaman napin painalluksella. Louhen Webhotelleihin on myös asennettavissa Weebly-kotisivukone, joka tarjoaa helpon tavan verkkosivustojen tekemiseen.

Miten siirrän verkkotunnukseni? 2018-02-16T15:50:41+00:00

Se miten verkkotunnus siirretään, riippuu paljon verkkotunnuspäätteestä. Jos sinulla on erikoisempi pääte on hyvä kysyä nykyiseltä palveluntarjoajalta miten tunnuksen saa siirrettyä muualle. Useimpien päätteiden kohdalla siirto on kuitenkin hyvin suoraviiva-ista.

.fi -tunnuksien siirto onnistuu välittäjänvaihtoavaimen avulla. Kyseisellä avaimella vaihdetaan verkkotunnuksen välittäjä. Halutessasi on mahdollista pitää myös verkkotunnuksen ohjaukset ennallaan. Omistajan vaihtoa varten on erilinen siirtoavain, jonka verkkotunnuksen välittäjä pystyy generoimaan. Siirtoavain toimitetaan aina verkkotunnuksen omistajalle.

Yleisten päätteiden kuten .com, .net., .info, .org kohdalla siirto onnistuu siirtoavaimella (EPP -key, authorization key). Siirrossa kestää yleensä 5-7 arkipäivää ja verkkotunnuksen on oltava voimassa koko siirron ajan. Si-irtoavaimella siirretään myös valtaosa muista verkkotunnuspäätteistä.

Miten valitsen verkkotunnuksen? 2018-02-16T12:49:40+00:00

Verkkotunnus on heti ensimmäinen asia minkä sivuston kävijä huomaa tai mistä sinut tunnistetaan internetissä. Tunnuksen valintaan kannattaa siis pistää ajatusta. Paras mahdollinen tunnus on muistettava, mahdollisimman lyhyt ja helppo kirjoittaa. Älä unohda erikoisempia päätteitä kuten esimerkiksi .online, .io tai .pro.

Miten voin kasvattaa webhotelliani? 2018-02-16T15:20:52+00:00

Kun sivustonne suosio kasvaa ja resurssitarve nousee, on webhotellin kasvatus helppo prosessi.

Voit pyytää asiakaspalveluamme tekemään kasvatuksen webhotelliisi. Kasvatus ei aiheuta katkoksia palveluun eli sen voi tilata huoletta tarpeen ilmetessä!

Mutta rajansa se on kaikella.. Jos käytössäsi on suurin webhotellimme Rajaton, ei tätä kasvatusta voi enää tehdä. Tällöin voit tilata Louhelta TehoPlus-lisäpalvelun, jolla voi tuplata webhotellin kapasiteetin.

TehoPlussaa kannattaa käyttää väliaikaisena ratkaisuna. Seuraava järkevä siirto suositun sivuston kasvukapasiteetin varmistukseksi on siirtyä Louhen virtuaalipalvelimiin. Ratkaisumyyntimme auttaa Teitä mielellään sopivan virtuaalipalvelimen löytämisessä!

Puhelinnumero on 09 31 581 020 ja sähköpostiosoite myynti@louhi.fi

Miten webhotellin levytila on jaettu sähköpostilaatikoiden kesken? 2018-02-16T15:31:52+00:00

Sähköpostilaatikon koko on oletusarvoisesti 0,25 GB, mutta sitä voi muuttaa. Kotisivumateriaalit ja sähköpostilaatikot jakavat käytössä olevan levytilan. Käytetyn ja vapaana olevan levytilan määrän näkee hallintapaneelista.

Olen julkaisemassa kotisivuja pienelle kävijämäärälle 2018-02-16T15:11:02+00:00

Pienelle kävijämäärälle sopii ehdottomasti suosituin webhotellimme Perus. Se soveltuu laaja-alaisesti kodiksi aina käyntikorttipohjaisista kotisivuista laajempiin julkaisualustoihin kuten suosittuun WordPressiin.

Olen julkaisemassa kotisivuja suurelle kävijämäärälle 2018-02-16T15:16:28+00:00

Jos valitset liian pienen webhotellin, ei kaikki kävijät sinne mahdu. Silloin webhotelli ”kaatuu” eli sivut eivät toimi. Webhotelleistamme suosittelemme Webhotelli Rajatonta, mutta verkkokaupan ratkaisuksi paras olisi virtuaalipalvelin. Tutustu virtuaalipalvelimiin täällä.

Olen julkaisemassa WordPress-pohjaista sivustoa 2018-02-16T15:09:14+00:00

Jos olet asentamassa vain yhtä WordPressiä ja osaat asentaa sen itse, Webhotelli Perus riittää. Muussa tapauksessa suosittelemme Webhotelli Rajatonta.

Ongelma: Webhotelli Louhella, verkkotunnus toisella palveluntarjoajalla 2018-02-16T15:24:02+00:00

Kannattaisi siirtää myös domain Louhelle, koska tässä tapauksessa ”hajauta ja hallitse” -taktiikka ei toimi yhtä hyvin kuin ”kätevästi kaikki samasta paikasta” -taktiikka.

Voit toki ohjata hosting-palvelun ylläpidossa olevan domainin liikenteen webhotelliimme. Ohjaukset Louhen palvelimille hoitaa hosting-yritys, joka hallinnoi domainia. Kun webhotellin tilaus on tehty, maksettu ja palvelut on luotu, niin voit silloin pyytää meiltä DNS-ohjaustiedot sähköpostitse.

Onko Webhotelliin mahdollista saada SSL-sertifikaatti tai asentaa oma SSL-sertifikaatti? 2018-02-16T15:28:24+00:00

Webhotelliin on mahdollista tilata meiltä Thawten SSL-sertifikaatti, joka mahdollistaa HTTPS-suojauksen. Tarjoamamme SSL-paketti sisältää sertifikaatin, oman IP-osoitteen sekä asennustyön Webhotelliinne.

Voimme myös asentaa jo hankkimanne SSL-sertifikaatin pienasennushintaan 25 € (sis. ALV 24%). Sertifikaatin asennukseen tarvitsemme sen tiedot kokonaisuudessaan (key-tiedosto, sertifikaatti ja ns. intermediate CA-bundle). Ennen sertifikaatin asennusta Webhotelliin täytyy tilata oma IP-osoite.

Sisältääkö pelkkä verkkotunnus sähköpostia tai verkkosivustoja? 2018-02-16T12:48:52+00:00

Verkkotunnukseen ei sisälly sähköpostilaatikoita tai verkkosivustoja. Pystyt kuitenkin lisäämään helposti samaan tilaukseen nämä molemmat. Meillä on tarjolla mm. Webhotelli-, Googlen G Suite- tai Office 365 -palveluita.

Sopimuskauteni on loppumassa ja haluan vielä pitää verkkotunnukseni. Miten pystyn uusimaan sopimuksen? 2018-04-26T10:13:20+00:00

Noin kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä lähetämme sinulle laskun uudesta sopimuskaudesta. Laskun maksamalla palvelut jatkuvat automaattisesti.

Valitsemani verkkotunnus on varattu, kuka sen omistaa? 2018-02-16T14:25:09+00:00

Saat selville tietyn domainin omistajan julkiset tiedot yleisistä WHOIS-rekistereistä, esimerkkinä whois.louhi.net.

Verkkotunnuksen siirto-ohje päätteelle .fi 2018-02-16T16:47:07+00:00

.fi-verkkotunnuspäätettä hallinnoidaan verkkotunnusvälittäjien kautta. Verkkotunnusvälittäjän avulla pystyt uusimaan fi -verkkotunnuksia, hallinnoimaan näiden yhteystietoja sekä vaihtamaan verkkotunnuksen omistajan.
.fi-verkkotunnus voidaan siirtää välittäjältä toiselle välittäjänvaihtoavaimen avulla, ja jos verkkotunnuksen omistaja halutaan vaihtaa, voidaan tämä tehdä siirtoavaimen avulla. Verkkotunnuksen siirto -ja välittäjänvaihtoavaimen voi pyytää aina verkkotunnuksen sen hetkiseltä välittäjältä. Voit tarkastaa verkkotunnuksen tiedot Viestintäviraston sivulta.

Verkkotunnuksen siirto-ohje päätteille com, net, org, eu, info, biz 2018-02-16T14:40:45+00:00

Kun haluat siirtää verkkotunnuksen toiselta palveluntarjoajalta Louhelle tai toisin päin, pyydä siirtoa siltä osapuolelta, joka hallinoi tällä hetkellä verkkotunnusta.

Siirtoprosessi aloitetaan siirtolukituksen poistamisella. Sinulle lähetetään samalla verkkotunnuksen siirtoavain whois -tiedoissa olevaan sähköpostiosoitteeseen.

Jotta siirto menee mukavasti, kannattaa varmistaa, että Louhelle annettuihin yhteystietoihin on merkitty oikein yhteyshenkilön sähköpostiosoite. Yhteystiedot voit tarkistaa Oma Louhi -palvelussa.

Toinen tärkeä asia siirrossa on valtuutusavain. Olet saanut valtuutusavaimen joko kirjepostina kotiisi tai sitten valtuutusavain on palveluntarjoajalla, jolta olet siirtämässä verkkotunnusta Louhelle.

Kun verkkotunnuksen siirto on aloitettu, saapuu yhteyshenkilön sähköpostiosoitteeseen viesti Louhelta. Viestissä pyydetään siirtymään verkkosivuille, jossa siirto hyväksytään painamalla I approve-näppäintä.

Com, net, org, eu, info ja biz -päätteitä koskee rajoitus, jonka mukaan alle 60vrk vanhaa verkkotunnusta ei ole mahdollista siirtää.

Usein verkkotunnus pidetään lukittuna aiheettomien siirtopyyntöviestin estämiseksi. Pyydä vanhaa palveluntarjoajaasi varmistumaan, että siirtolukitus on poistettu ennen kuin siirto aloitetaan. Ei koske EU-domainia.

Voiko verkkotunnuksen omistajuustietoja muuttaa jälkikäteen? 2018-02-16T14:28:55+00:00

Verkkotunnuksen omistajuustietoja on mahdollista muuttaa myös jälkikäteen. Muutosprosessi vaihtelee hieman verkkotunnuksen päätteestä riippuen. Domainin WhoIs-tietoja pystyt muuttamaan kätevästi Oma Louhi -palvelun kautta.

Voiko Webhotellin tilata etukäteen ja siirtää verkkotunnuksen vasta myöhemmin? 2018-02-16T15:24:47+00:00

Webhotellin voi totta kai myös tilata etukäteen! Kun lisäät webhotellin ja sen päädomainin ostoskoriin, valitse verkkotunnuksen ylläpitovaihtoehdoista: ”Verkkotunnus on rekisteröity minulle, päivitän itse nimipalvelut”.

Näin verkkotunnuksen nimipalveluihin ei tehdä muutoksia tilauksen maksun yhteydessä. Saat käyttöösi webhotellipalvelut ja voit myöhemmin pyytää asiakaspalveluamme suorittamaan verkkotunnuksen siirron loppuun.

Voiko webhotellissa olla useamman eri domainin sivustoja? 2018-02-16T15:27:27+00:00

Webhotelleihin on pääsääntöisesti mahdollista liittää ylläpidossamme olevia rinnakkaisdomaineja. Voit pyytää tätä parkkeeraukseksi kutsuttua toimenpidettä asiakaspalvelultamme.

Parkkeerauksen jälkeen webhotellissa voi luoda rinnakkaisdomainin päätteisiä sähköpostiosoitteita sekä ohjata www-liikenteen suoraan Webhotellin oletussivuille tai .htaccess-tiedostolla eri kansioon.

Kansio-ohjauksella on mahdollista perustaa usea sivusto saman Webhotellin sisään. Lisätietoa .htaccess-ohjauksesta apusivustoltamme.

Voinko jo nyt tehdä tilauksen, käyttö alkaisi päivänä xx.xx.xx? 2018-02-16T15:39:20+00:00

Tilaus astuu voimaan heti, kun järjestelmämme on vastaanottanut maksun tilaukselle. Järkevin tapa on siis maksaa tilaus silloin, kun haluaa palveluiden aktivoituvan käyttöön.

Voinko maksaa laskulla? 2018-02-16T15:35:04+00:00

Voit valita maksutavaksi laskun. Tällöin perimme 1.5 € laskutuslisän.

Voinko tehdä tilauksen yritykselle, vaikka sitä ei ole vielä perustettu? 2018-02-16T15:38:38+00:00

Yrityksen nimissä ei voi tehdä tilausta ennen kuin yritys on perustettu. Tilauksen voi kuitenkin tehdä yksityishenkilön nimissä ja tarvittaessa muuttaa tilatut palvelut tulevaisuudessa yrityksen nimiin.

Muutokseen tarvitaan valtuutusavain, joka toimitetaan verkkotunnuksen rekisteröinnin yhteydessä kirjeitse Viestintävirastolta.

Yleistä verkkotunnuksen siirtämisestä 2018-02-16T14:40:51+00:00

Verkkotunnus eli domain on yleensä mahdollista siirtää palveluntarjoajalta toiselle. Siirtomenetelmä vaihtelee verkkotunnuspäätteen mukaisesti.

Fi-verkkotunnuksen siirto ja liikenteen ohjautuminen Louhen palvelimille tapahtuu 2-24 tunnin aikana siirron aloittamisesta. Muiden verkkotunnusten siirto kestää yleensä noin 5-7 arkipäivää.

Yleistä webhotellin valinnasta 2018-02-16T15:06:54+00:00

Webhotellia valitessa kannattaa miettiä, kuinka paljon tiedostot vievät hotellissa tilaa ja jättää varaa myös uusille tiedostoille.

Toinen webhotellin valintaan vaikuttava tärkeä tekijä on liikennemäärä. Kun käyttäjä tulee sivuillesi, niin sinun sivuiltasi siirretään tietoa käyttäjän koneelle. Tämä tieto on juuri se tieto, jota käyttäjä katsoo omalla tietokoneen näytöllään. Jos tarkasteltavan sivun koko on 1 000 kb, siirretään käyttäjän koneelle 1000 kb tietoa. Näistä tiedonsiirroista muodostuu liikennemäärä.

Liikennemäärän arviointi on hieman hankalaa ja parempi arvioida vähän yläkanttiin. Webhotellia voi vaihtaa, jos webhotelli on liian järeä tai sitten saisi olla järeämpikin. Esim. Louhen suosituin webhotelli on Wehotelli Perus, jossa on 20 sähköpostitiliä ja 5 Gt tilaa ja soveltuu 60 Gt:n kuukausittaiselle liikennemäärälle.

Kuinka voimme palvella sinua?