Webhosting- ja IT-ala yleisesti pöhisee usein suurista mullistuksista ja uudistuksista. Virtualisointi, pilvi, big data, generatiivinen tekoäly. Aallon harjalla on aina vähintään joku hypetermi, jonka ympärillä tuntuu kiertävän lähes kaikki IT-kehitys kehää aikansa. Lopulta IT-palvelut täyttävät samoja liiketoimintatarpeita lähes entiseen tapaan – näiden niin sanottujen mullistusten jälkeenkin. Vaikka suuremmat mullistukset jäävät usein tulematta, generoi tämä pöhinä jatkuvaa kehitystä esimerkiksi webhosting-palveluihin, jonka myötä niin vanhat kuin uudetkin liiketoimintatarpeet voidaan täyttää kustannustehokkaasti.
Onkin siis odotettavaa, että IT:n tämän hetken kuumin aihe tekoäly on noussut keskusteluun myös webhostingista puhuttaessa. On nähtävissä, että tekoälyä tullaan hyödyntämään niin webhosting-palvelun tuotannossa kuin loppukäyttäjien työkaluissa ja sisällöntuotannossa.
Tekoälyn hyödyntämispisteet webhostingissa voidaan tiivistetysti jaotella seuraavasti:
- Tietoturvauhkia ennakoiva tietoturva
- Palvelinalustan älykäs skaalautuvuus
- Palvelinalustan ylläpidon ongelmien ennustettavuus ja ennaltaehkäisy
- Ylläpidon ja vian selvityksen laajempi automatisointi
- Verkkosivun sisällön generointi
Hyödyillä minimoidaan ihmisen tarpeeton väliintulo palvelutuotannossa ja saavutetaan siten parempi palvelun kokonaislaatu sekä kustannustehokkuus. Sisällöntuotannossa tekoäly voi parhaimmillaan parantaa sivuston näkyvyyttä hakukoneissa sekä parantaa sen markkinointipotentiaalia. Lue aiemmasta blogitekstistämme, miten hyödyntää tekoälyä markkinoinnin sisällöntuotannossa.
Uudistunut tapa tuottaa nettisivuja
Modernit kotisivujenteko-ohjelmat sekä sisällönhallintajärjestelmien teemat ovat alkaneet implementoimaan tekoälyä hyödyntäviä toimintoja ratkaisuissaan. Tämä tarkoittaa sitä, että asiayhteyteen sopivaa ja valmiiksi hakukoneoptimoitua sisältöä on mahdollista generoida jopa suoraan kotisivueditorissa. Tänä päivänä AI:ta tukevia sisältöratkaisuja tarjoavat muun muassa WordPress Divi teeman Divi AI -lisäosa sekä pian Louhenkin webhotelleihin saatava Sitejet kotisivujenteko-ohjelma.
Weebly, Sitejet ja muut vastaavat kotisivukoneet ovat pitkään nostaneet suosiotaan tapana tuottaa nettisivuja. Ne ovat helposti lähestyttäviä ja usein riittävän laajoja perustason markkinointisivustojen tuottamiseen. Työkalujen suosio on jopa levinnyt WordPressiin, suosittujen teemojen tuodessa vastaavia helppoja sovelluksia verkkosivujen tekoon WordPressin sisään. Etenkin pienyritysten kohdalla ovat niin sanotut tee-se-itse -ratkaisut olleet suosittuja vaihtoehtoja niiden helppouden ja suhteellisen edullisuuden takia. Vaativamat ja laajemmat WordPress-tuotannot keskittyvätkin nykyään lähinnä mainostoimistojen ratkaisuvalikoimaan. Toisaalta mainostoimiston WordPress-koodarinkin tuottamalta sivustolta odotetaan nykyään helppoa hallittavuutta, jolloin helposti lähestyttävät drag and drop -teemat ovat siksikin kovassa suosiossa.
IaC & skaalautuvuus – moderni tapa tuottaa webhosting-palveluita
Webhotellin kaltaiset palvelut tuotetaan perinteisesti yksittäisillä jaetuilla palvelimilla. Palvelinten tai palveluiden klusterointi ja kontittaminen on jokseenkin harvinaista. Rakenne on asiakkaalle ja toisaalta ylläpitäjälle selkeä, mutta tuo rajoitteita ja heikentää kustannustehokkuutta. Webhosting-ala on ehkä hieman perässä muuta IT-maailmaa siirtymässä Infrastructure as Code -maailmaan, jossa palveluiden/palvelimien konfiguraatioita hallinnoidaan keskitetysti ja koodilla. Ratkaisu mahdollistaa vikasietoisempien, skaalauvampien alustaratkaisujen tuottamisen. Louhen Skaala on ensimmäisiä IaC-menetelmällä tuotettuja webhosting-ratkaisuja Suomessa, ja se nimensämukaisestikkin mahdollistaa ennennäkemättömällä tavalla alustan skaalauvuutta. Odotettavissa on, että cPanelin kaltaiset tuotantoalustat alkavat kehittymään samaan suuntaan lähivuosina.
Muut trendit webhostigissa: kotimaisuus, alustariippumattomuus, pilvinatiivius
Webhostingin ostajaprofiili on muuttunut jo joitain vuosia suuntaan, jossa palvelun toimittajalta vaaditaan kokonaisvaltaista palvelua. Webhotellin, verkkotunnuksen sijaan aloitteleva yrittäjä hakee toimittajaa, joka voi toimittaa koko paketin, eli kotisivut. Tai vaihtoehtoisesti webhosting-toimittajaa, joka kykenee toimittamaan kotisivujen tuottamiseen kaikki tarvittavat komponentit yhdessä paketissa.
Vallitsevassa maailmantilanteessa on havaittavissa kasvavaa kysyntää täysin kotimaisten palveluntuottajien suuntaan, jotka tuottavat myös palvelun 100%:sti Suomen rajojen sisäpuolella. Kotimaisuuden lisäksi valveutuneet asiakkaat haluavat varmistaa webhosting-sopimuksen joustavuuden ja sen ettei verkkosivut lukittaudu teknisesti millekkään tietylle alustatoimittajalle. Niin sanottua vendor lockia vältellään myös palveluntoimittajien omassa multi cloud -strategiassa, jossa keskeisenä on varmistaa palvelun laadukas toiminta ja jatkuvuus. Samasta syystä on julkinen pilvi nostanut suosiotaan webhostingin tuotantoalustana, webhosting-yhtiöiden omien laiteinvestointien jäädessä pienempään rooliin.
Seuraamme Louhella alan trendejä jatkuvasti ja pyrimme tarjoamaan yhä parempia ja moderneihin tarpeisiin soveltuvia ratkaisuja webhostingin ja digitaalisen työn ratkaisujen saralla. Lue lisää sivustoihin ja digimarkkinointiin liittyviä hyödyllisiä artikkeleita blogissamme. Tilaamalla uutiskirjeemme saat jatkossa suoraan sähköpostiisi tiedon uusimmista kirjoituksista sekä ajankohtaista tietoa liiketoimintaa hyödyntävistä palveluistamme: