Digitalisaation myötä yritykset siirtävät toimintojaan kiihtyvällä vauhdilla verkkoon. Verkkokauppa kasvaa ja kukoistaa, ja jopa julkishallinnon palveluitakin käytetään yhä enemmän ja enemmän erilaisten itsepalveluportaalien kautta.
Kaikkia verkkopalveluita yhdistää kuitenkin yksi iso ongelma: Ne kaatuvat aina silloin, kun niille olisi eniten kysyntää. THL:n sivut jumiutuivat keväällä, kun ihmiset etsivät tietoja Koronasta. Kansallisoopperan verkkokauppa kaatui, kun se avasi lipunmyynnin tulevalle kaudelle. Ja tulevanakin Black Fridayna saamme taas lukea mitkä kaikki verkkokaupat hidastelevat tai laittavat ihmisiä jonottamaan tuntitolkulla sisäänpääsyä, kuten Gigantti viime vuonna.
Niin ihmeelliseltä kuin se kuullostaakin: Kukaan ei tiedä kuinka monta asiakasta heidän verkkopalveluun mahtuu samanaikaisesti!
Fyysisessä maailmassa kaupat ja virastot rakennetaan niin, etteivät talot romahda, kun asiakkaat tulevat käymään. Verkossa tuntuu olevan enemmän hyväksyttävää romahtaa ja levitellä käsiään.
Jälkikäteen verkkopalveluiden omistajat selittävät kaatumisen johtuvan liian suurista käyttäjämääristä aiheutuvasta häiriöstä. Ikään kuin se olisi vielä vuonna 2020 hyväksyttävä syy lopettaa palveleminen juuri pahimmalla mahdollisella hetkellä. Viranomaisille tämä on ongelma, koska haluttua informaatiota ei saada jaettua kansalaisille. Yrityksille tämä johtaa liikevaihdon menetykseen, koska kilpailijan verkkopalvelu on vain muutaman sekunnin päässä.
Todellisuudessa se johtuu siitä, että verkkopalvelun toimintaa ei ole harjoiteltu tavallista isommilla käyttäjämäärillä. Verkkokauppias ei siis tiedä, kuinka nopeasti verkkokauppa toimii Black Fridayna. Ja THL ei tiennyt, pystyvätkö kansalaiset lukemaan koronaan liittyvät ohjeistukset heidän verkkopalvelustaan.
Maailma on täynnä toinen toistaan hienompia teknologia kirjainyhdistelmiä kuten CDN, Autoscaling ja SSD, mutta kukaan ei kiinnitä huomiota siihen, onko ne konfiguroitu oikein ja toimivatko ne oikeasti silloin kun on tosi kyseessä. Mikään niistä ei myöskään vastaa siihen kysymykseen, kuinka monta käyttäjää verkkopalveluusi mahtuu.
Osittain tämä johtuu vakiintuneista toimintamalleistamme: Verkkopalveluita ostavat eivät määrittele tarjouspyynnössään, kuinka monta yhtäaikaista käyttäjää palvelun pitäisi kestää. Ja toisaalta verkkopalveluita myyvien on vaikea antaa mitään takuuta tähän liittyen, koska verkkopalvelut rakennetaan nykyisin niin monesta teknisestä kerroksesta,jotka kaikki vaikuttavat suorituskykyyn. Miten tällä tavalla voitaisiinkaan päästä hyvään lopputulokseen?
Lähdin perustamaan supervisor.comia, jotta tähän ongelmaan saataisiin helppo ratkaisu. Meidän robotit selvittävät nopeasti, kuinka monta käyttäjää verkkopalveluusi mahtuu. Ja hyvät palveluntarjoajat kuten Louhi pystyvät auttamaan sinua tuon määrän kasvattamisessa.
Lauri Kasti
CEO, Founder
Supervisor.com
Kirjoittaja on sarjayrittäjä, jolla on yli 20 vuoden kokemus verkkopalveluiden ylläpidosta. Supervisor.comin hän perusti, jotta jokainen tietäisi kuinka monta asiakasta heidän verkkopalveluun mahtuu.
OPI LISÄÄ AIHEESTA WEBINAARISSAMME
Ajankohta: 8.10. klo 14:00-15:00
Aihe: Miten estät verkkosivujen kaatumisen pahimmalla mahdollisella hetkellä?
Tässä webinaarissa Louhen ja Supervisorin asiantuntija kertovat yhdessä, miten voit varautua etukäteen toiveidesi toteutumiseen kuormitustestaamalla sivustosi ja antamalla asiantuntijoiden palvella sinua pullonkaulojen selvittämiseksi. Webinaarissa kuullaan asiantuntijana sarjayrittäjä ja Supervisor.comin CEO Lauri Kastia.